Wednesday, March 18, 2009

Sahabatku, Ukhti Naimah, n Ukhti Merbok……

Ini adalah sahabat2 seperjuangan ana..mereka ni cam nyawa bagi ana and also part of my life..ada ramai lagi but most of them at mesir n Jordan n mostly doctor to be..AMEEN…yang selalu jadi victim ana ialah syu kat usim skrang…dialah tempat ana luah masalah, gembira,etc…shbat2 yang lain,asif jiddan coz ada discrimination but not discrimination. Sbbnye syu ni actually, kisah hidup dia banyak persamaannya dengan ana.that’s why dia ni yang pham ana n I called her as my sister(kakak)..hehe..sory syu…sahabat..sahabat are different from kawan..dalam kamus dewan bahasa dan pustaka, sahabat dan kawan,the meaning is merely same but for me there’s a big2 different between these both words. Ana dah buat research dalam hidup ana ni about the differentiate of ‘nasihat’ given by SAHABAT and KAWAN and alhamdulillah I got my result. Mmg..mmg beza sgt2 nasihat yang diberikan oleh rakan berbanding sahabat. Nasihat yang diberikan oleh kawan hanya berpandu kepada nafsu semata2 but nasihat yang diberikan oleh sahabat, terus menusuk ke dalam kalbuku coz always support dgn cara yang ditunjukkan oleh Quran n sunnah..

Betapa perlunya ukhuwah yang erat di antara satu sama lain. Betapa perlunya ukhuwah ini maka Rasullullah s.a.w menjadikan di antara perkara pertama ketika hijrah ialah mempersaudarakan di kalangan Muhajirin dan Ansar. Dengan hubungan persaudaraan, maka keteguhan saf yang sangat penting dalam perjuangan ISLAM itu dapat diwujudkan.

Firman ALLAH s.w.t:

“Sesungguhnya Allah mengasihi orang yang berjuang pada jalanNYA dalam saf laksana bangunan yang tersusun rapi.

Surah Al-Saff: Ayat 4

This is ukhti Naimah….

Ukhti is my naqibah when I was at merbok last year. There’ a lot of memories between us.emh,,banyak..nangis,suka,duka,,semua dengan dia..dialah yang mengajar ana erti hidup sbg insan yang digelar daie di atas muka bumi ini. Mukanya yang tenang doesn’t show that she had a problem but mostly I can fell inside in her heart that she in the problem. Ana xnak ulas lebih lanjut about ukhti. Takut die jadi riak pulak bile baca post ni..hehe..

“Ya ALLAH, kiranya Engkau mempertemukan kami untuk mendidik diri kami untuk lebih menyayangiMU, maka hanya Engkau yang mampu membawa hati2 ini bertaut menelusuri jalan mencari cintaMU, mengharap maghfirahMU, jgnlah Engkau pisahkan hati2 ini dikala rindu dan saying kami belum cukup untuk melamar redha dan cintaMU..amen…”

P/s: to all my my sahabiah that I’ve not mention your name (sahabat SMAPK n Ukhti2 Merbok), do not be sad ye..sahabat2 n ukhti2 semua sentiasa berada dalam diri ana..insyaALLAH…

Ukhti2 kat merbok dulu..

K.naim, k.sal, k.zirah, k.dura, k.waney, umi, k.wani, k.asmahul, k.zurai, n da last one k.nor yang ada kat s.alam skrng..luv u all kerana ALLAH..

No comments:

Post a Comment